Ana Petrescu, 2020: Comisia europeana a Dunării și porturile românești de la Dunărea maritimă. 1856-1948
Lucrarea se axează pe studiul dezvoltării orașelor-port dunărene din sectorul Brăila–Sulina, în perioada 1856-1948 și studiul urbanistic al porturilor, în calitatea lor de zone funcționale urbane și de motoare de dezvoltare ale economiei urbane locale și regionale. Prin identificarea elementelor val roase, caracteristice acestui tip de zonă funcțională, lucrarea poate reprezenta o bază pentru o mai bună fundamentare științifică a operațiunilor urbanistice care vizează zonele portuare și valorificarea statutului aparte al orașelor-port.
Cercetarea se realizează prin prisma influenței economice, politice și administrative a C.E.D. și a modului în care aceasta a contribuit la dezvoltare orașelor-port și a teritoriului aferent cursului de apă. În acest sens, în cadrul cercetării, se acordă o atenție deosebită modului în care prezența administrativă și activitatea constructivă a Comisiei Europene a Dunării pe teritoriul românesc a contribuit la dezvoltarea urbanistică, arhitecturală și economică a orașelor-port fluvio-maritime și a cursului navigabil al Dunării maritime.
Principalele teme și direcții de cercetare urmărite în cadrul prezentei lucrări sunt următoarele:
- Comisiile fluviale și regimul fluviilor internaționale: principiile liberei navigații fluviale în perioada modernă, contextul politic și economic care a făcut posibil acest lucru, marile lucrări de sistematizare a cursurilor de apă la nivel european și mondial, inclusiv a fluviului Dunărea și crearea unei rețele de transport fluvial la nivel european
- Comisia Europeană a Dunării: studiul critic al contextului politic al înființării și al evoluției legislative și administrative prin intermediul tratatelor și conferințelor internaționale, în paralel cu alte comisii dunărene concomitente acesteia
- Contribuțiile Comisiei Europene a Dunării în dezvoltarea teritoriului prin studierea lucrărilor hidrotehnice efectuate în lungul Dunării maritime și transformările spațiale generate de aceste lucrări, a fondului construit realizat în sprijinul fluidizării navigației, a proprietăților deținute în principalele orașe-port și punctual pe sectorul Brăila-Sulina și a implicării sociale în creșterea calității vieții angajaților acesteia
- Ierarhizarea și clasificarea orașelor-port de pe sectorul Brăila – Sulina în raport cu prezența Comisiei Europene a Dunării pe teritoriul românesc
- Clasificarea porturilor românești adiacente Dunării maritime în funcție de o serie de parametrii identificați în cadrul cercetării ca fiind relevanți din punct de urbanistic, economic, geografic și tehnic
- Caracteristicile morfo-tipologice ale porturilor fluvio-maritime în perioada modernă și gruparea elementelor componente în funcție de utilitate
- Dezvoltarea bidirecțională a infrastructurii portuare și a activităților comerciale din porturi în corelare cu evoluția orașelor-port; studiul urbanistic al porturilor în calitatea lor de zone funcționale urbane și studiul componentelor teritoriilor porturilor în raport cu poziția ocupată în ierarhia orașelor-port.
Mai mult din rezumatul tezei:
https://www.uauim.ro/f/doctorat/sustineri_teze/Ana_PETRESCU_CED_si_porturi__fluvio-maritime_Rezumat.pdf